PLAN OPERAŢIONAL
PRIVIND REDUCEREA FENOMENULUI VIOLENŢEI IN MEDIUL ŞCOLAR
- în conformitate cu OMECT nr. 1409/29.06.2007 -
Nr crt | ASPECTE VIZATE | MĂSURI ŞI ACŢIUNI | RESPONSABILI | PARTENERI |
I. | a .Informare în domeniul legislativ: - elevi - cadre didactice - părinţi | ►Popularizarea prevederilor Legii nr.35/2.03.2007 privind siguranţa în unităţile de învăţământ, realizarea sistemului cadru de asigurare a protecţiei unităţilor şcolare, a siguranţei elevilor şi a personalului didactic. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | Instituţia Prefectului, Primăria, IJP, IJJ, Poliţia Comunitară, Firme de pază, ASP, ONG-uri, Consiliul Școlar al Elevilor |
► Realizarea de întâlniri, dezbateri, ateliere de lucru în vederea cunoaşterii normelor legislative privind securitatea şi siguranţa elevilor în unitatea de învăţământ. | - Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | Reprezentanţi ai autorităţilor locale şi judeţene, ONG-uri | ||
► Realizarea de întâlniri, dezbateri, ateliere de lucru, consilii profesorale cu temă, ședințe de comisii metodice ale diriginţilor pe tema cunoaşterii normelor legislative privind securitatea si siguranţa elevilor si personalului din unitatea de învăţământ. | Reprezentanţi ai autorităţilor locale şi judeţene, ONG-uri | |||
► Iniţierea de dezbateri si activităţi de informare a părinţilor asupra normelor legislative privind securitatea si siguranţa elevilor în unitatea de învăţământ. | Consiliul reprezentativ al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţilor locale | |||
b. Informare privind cauzele si condiţiile manifestării violenţei în şcoală | ►Distribuirea de pliante, broşuri, realizarea de articole în revista şcolară care vor fi distribuite elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice. | - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar | IPJ, autorităţi locale şi judeţene, ONG-uri | |
► Întâlniri cu reprezentanţi ai Politiei, Jandarmeriei, Poliţiei Comunitare, Autorităţii de Sănătate Publică, administraţiilor locale pe tema cauzelor violenţei în societate şi în şcoli. | IJP, Jandarmeria, Politia Comunitara, Firme de paza, ASP, ONG-uri | |||
► Dezbateri, work-shopuri în parteneriat cu reprezentanţii societăţii civile (ONG-uri, Biserica, etc.) | - ONG-uri, reprezentanţi ai Bisericii | |||
c. Informare privind mijloacele de prevenire a violenţei în şcoală | ► Realizarea de pliante şi broşuri în parteneriat cu IJP –compartiment prevenire, ONG-uri şi alte instituţii implicate şi distribuirea acestora în rândul elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice. | - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar | IJP, Jandarmeria, Poliţia Comunitară ASP, ONG-uri | |
► Introducerea în programarea orelor de dirigenţie/consiliere a unor teme privind violenţa în şcoli şi măsurile de prevenire a acesteia. | - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară ASP, ONG-uri | ||
II. | Comunicare inter-instituţională | ► Evaluarea stării de disciplină în unitatea școlară şi raportarea imediată | - coordonatorul de proiecte şi programe educative, psiholog școlar | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară ONG-uri |
► Abordarea cazurilor complexe de indisciplină sau risc de delicventă în echipe operative formate din cadre didactice, psihopedagogi de la CJAPP si CJRAE și diriginţi. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
► Realizarea acordurilor de parteneriat între unitatea de învățământ şi IPJ - compartiment prevenire şi Centrul de Consiliere si Prevenire Antidrog privind consilierea elevilor aflaţi în situaţii de risc. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IPJ, Jandarmerie, CPECA | ||
► Informarea cu operativitate a ISJ şi a organelor de ordine în cazul apariţiei unor situaţii de risc sau a producerii unor evenimente. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
► Comunicarea eficientă si în timp util a cazurilor de delincventă juvenilă înregistrate în unităţile de învăţământ, | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
► Verificarea cu operativitate a informaţiilor obţinute referitoare la situaţiile de risc privind iminenta comiterii unor acte de violență. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
► Optimizarea comunicării cu familia şi cu ONG–urile în vederea prevenirii violenţei în scoală. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - consiliul reprezentativ al părinţilor, IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG. | ||
► Conştientizarea factorilor educaţionali asupra importantei educaţiei estetice, morale şi religioase pentru formarea personalităţii armonioase. Se vor organiza focus-grupuri, work-shopuri şi dezbateri cu elevii, părinţii şi profesorii din școală. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - consiliul reprezentativ al părinţilor, IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
► Stimularea sponsorilor în vederea realizării unor proiecte şi programe de cuprindere a elevilor cu situaţii sociale precare şi includerea acestora în circuitul şcolar (Proiectele „Şanse egale pentru elevi”, „O şansă pentru liceu”, „Şansa a doua prin educaţie” etc.) | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - consiliul reprezentativ al părinţilor, IJP, Jandarmeria Politia Comunitară, ASP, ONG-uri | ||
III. | Activităţi concrete de prevenire a violentei | ► Aplicarea prevederilor Legii nr. 35/2.03.2007 privind siguranţa în unităţile de învăţământ, realizarea sistemului cadru de asigurare a protecţiei unităţilor şcolare, a siguranţei elevilor şi a personalului didactic. - Precizarea, în regulamentul de ordine interioară, a condiţiilor de acces în şcoală a profesorilor, elevilor şi vizitatorilor. - Solicitarea de fonduri de la Consiliul Judeţean şi consiliile locale pentru asigurarea personalului de pază, realizarea împrejmuirilor, securizarea clădirii unităţii de învăţământ, asigurarea iluminatului. - Stabilirea, de către consiliul profesoral, cu acordul consiliului reprezentativ al părinţilor şi cu consultarea reprezentanţilor elevilor, pentru elevii unităţii a cel puţin unui semn distinctiv: ecuson, uniformă, eşarfă sau alte simboluri reprezentative. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative, consiliul de administraţie al şcolii, profesori diriginţi | Instituţia Prefectului, Primării, IJP, Jandarmeria Poliţia Comunitară ONG-uri Consiliul elevilor Comitetul de părinţi Consilii locale consiliul reprezentativ al părinţilor şi consiliul elevilor Instituţia Prefectului, Primării, IJP, Jandarmeria Poliţia Comunitară, ONG-uri |
-Intensificarea şi diversificarea în şcoală a măsurilor şi acţiunilor de organizare internă, prevenire şi educaţie privind asigurarea ordinii şi siguranţei copiilor; - Adaptarea regulamentului de ordine interioară, a fişelor postului şi fişelor de sarcini în conformitate cu ameninţările care afectează mediul şcolar; - Organizarea serviciului de permanenţă cu cadre didactice, personal de pază şi îngrijire, elevi de serviciu pe toată perioada prezenţei elevilor în şcoală; - Limitarea, supravegherea şi asigurarea zonelor de acces în unităţile de învăţământ; | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IPJ, IJJ | ||
- Prelucrarea cu elevii şi părinţii şi afişarea la loc vizibil a reglementărilor privind ordinea interioară, a măsurilor şi planurilor de acţiune referitoare la paza şi securitatea unităţii de învăţământ a elevilor; - Identificarea persoanelor şi situaţiilor care ameninţă mediul şcolar şi semnalarea acestora către organele de ordine şi pază; | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IPJ, IJJ | ||
- Organizarea unor acţiuni punctuale efectuate unilateral sau în cooperare pentru depistarea unor situaţii şi persoane care ameninţă unităţile de învăţământ. | - conducerea şcolii | IPJ, IJJ | ||
► Transmiterea obligatorie a fişei psihopedagogice pe întregul traseu educaţional. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | Consiliul reprezentativ al părinţilor şi Consiliul elevilor | ||
► Elaborarea unor iniţiative legislative privind necesitatea supravegherii permanente a copilului. | Autorităţi locale şi judeţene, parlamentari | |||
► Realizarea unor acţiuni pentru dezvoltarea abilităţilor psihopedagogice ale poliţiştilor şi jandarmilor în vederea îmbunătăţirii relaţionării şi comunicării cu elevii şi cadrele didactice. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IPJ, IJJ | ||
► Participarea profesorilor diriginţi si a consilierului psiholog la investigarea factorilor de risc privind cauzele actelor de violentă din scoală. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | IPJ, Jandarmeria, Poliţia Comunitară | ||
► Realizarea unor activităţi pentru convingerea elevilor, cadrelor didactice şi părinţilor asupra necesităţii purtării de către elevi şi profesori a unor semne distinctive (uniforme / ecusoane distinctive, legitimaţii). | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | Consiliul reprezentativ al părinţilor şi Consiliul elevilor | ||
► Participarea prof. consilier psihopedagog la activităţi de educaţie a părinţilor din unitatea şcolară; abordarea cu prioritate a tematicii educaţiei nonviolente. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | consiliul reprezentativ al părinţilor şi consiliul elevilor | ||
► Promovarea alternativelor de educaţie nonviolenţă în scoală de către cadrele didactice formate prin cursuri de acest gen. | reprezentanţi ai Poliţiei, Bisericii | |||
► Organizarea unor dezbateri în şcoală, pe tema comunicării eficiente şi a abordării conflictelor. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - reprezentanţi ai Poliţiei, părinţilor, ai autorităţilor locale, ai mass-media, ONG-urilor, Bisericii | ||
► Implicarea echipelor de voluntari SNAC în distribuţia de materiale informative şi în dezbateri. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | |||
► Instruirea elevilor în vederea formării grupelor de negociere a conflictelor. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | |||
► Implicarea Consiliului elevilor în realizarea unor proiecte educaţionale privind prevenirea şi combaterea violenţei în unităţile şcolare | - coordonatori de proiecte şi programe educative, profesori diriginţi, director | |||
► Consilierea individuală şi de grup a elevilor în vederea prevenirii comportamentelor agresive. | ||||
► Iniţierea de activităţi extraşcolare/proiecte cu referire la nonviolenţă | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | |||
► Iniţierea în parteneriat cu diriginţii din şcoală a unor activităţi de loisir („Şcoala de duminică”, „Şcoala din afara şcolii”); atragerea părinţilor în astfel de activităţi. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - reprezentanţi ai Poliţiei, părinţilor, ai autorităţilor locale, ai mass-media, ONG-urilor, Bisericii | ||
► Studierea implicaţiei pe care o are conduita pedagogică a cadrelor didactice asupra formării personalităţii elevului. | - CJRAE, CJAP, Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | |||
► Realizarea unor cursuri de formare cu cadrele didactice privind introducerea metodelor activ-participative, nonviolente în orele de consiliere/dirigenţie şi la alte discipline. | - CCD, Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative. | |||
► Realizarea unor consilii profesorale cu tema: „Cunoaşterea personalităţii adolescentului” ca premisă a îmbunătăţirii relaţiei dintre profesori şi elevi şi elevi-elevi. | - coordonatoul de proiecte si programe educative, profesori diriginţi, psihopedagogul | |||
► Publicarea în revista şcolară şi de specialitate a concluziilor unor studii realizate de CJRAE/CJAPP pe tema violenţei în şcoli. | IPJ, IJJ, Poliţia Comunitară | |||
► Studierea relaţiei între fenomenul abandonului şcolar şi violenţa în şcoală. | Comisia Școlară pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, director, consilier psihologic, coordonatorul de proiecte şi programe educative | - reprezentanţi ai părinţilor, ai autorităţilor locale, ai mass-media, ONG-uri | ||
► Studierea relaţiei între fenomenul plecării părinţilor în străinătate şi apariţia unor premise pentru comportamentul deviant. | ||||
► Investigarea influenţei pe care o are mass-media (cu prioritate televiziunea) în formarea personalităţii şi caracterului elevilor. | - reprezentanţi ai mass-media, reprezentanţi ai părinţilor | |||
► Studierea raportului între lipsa de motivaţie a învăţării, abandonul şcolar şi agresivitate. | - reprezentanţi ai părinţilor | |||
► Studiul implicaţiilor folosirii calculatorului în formarea structurii de personalitate. | ||||
► Studiul implicaţiei unor tradiţii etnice asupra manifestării dreptului la educaţie al copilului (în special în comunităţile de rromi) | - reprezentanţi ai părinţilor, reprezentanţi ai comunităţilor etnice |
0 comentarii: