Paşi în implementarea unui program de peer mediation în şcoală
Cum se implementează
Posibile dificultăţi
Măsuri de depăşire a dificultăţilor
1. Pregătirea introducerii sistemului de peer mediation
1.Analize diagnostic (analiza factorilor interesați, analiza PEST(E), analiza SWOT etc.)
2. Enunțarea problemei
3. Identificarea nevoilor
4. Stabilirea scopului
5.Identificarea grupului țintă, a beneficiarilor direcți și indirecți
6. Fixarea opțiunilor strategice
7. Elaborarea planului operațional de acțiune- obiective, activități, subactivități, resurse, rezultate, termene (POA)
8. Obținerea avizului CA pentru POA
9. Numirea echipei de implementare a programului
10.Identificarea modalităților de evaluare a rezultatelor obținute
- indisponibilitatea cadrelor didactice, a elevilor, părinților, comunității de a se implica în partea de diagnoză;
- lipsa unor cadre didactice formate în direcția implementării unui program;
- stabilirea unui scop nerealist;
- fixarea unui grup țintă mult prea mare;


- inexistența unor experți privind elaborarea unui POA realist;


- indisponibilitatea cadrelor didactice și a elevilor de a se implica;

- resurse materiale insuficiente.

- realizarea diagnozelor într-un cadru organizat;

- formarea cadrelor didactice pe management de proiect/implementare;
- stabilirea scopului și fixarea grupului țintă în funcție de finalitățile preconizate;


- formarea de cadre didactice- experți prin participarea la cursuri de profil;


- identificarea unor modalități de recompesare a cadrelor didactice și elevilor implicați;
- identificarea de surse extrabugetare care să susțină programul.
2. Asigurarea funcționării sistemului
1. Stabilirea rețelei și a strategiei de comunicare
2. Formarea echipei de elevi și de cadre didactice (experți)
2. Implementarea POA, cu urmărirea termenelor de realizare, a resurselor implicate

- deficiențe de comunicare;

- echipă neomogenă de elevi și cadre didactice implicate;

-nerespectarea termenelor de realizare cuprinse în POA.
- stabilirea clară a canalelor de comunicare și a responsabililor în acet sens;
- participarea la un program de pregătire a echipei de lucru (elevi și cadre didactice) de tip teambuilding;
- numirea unor responsabili care să monitorizeze respectarea termenelor, problemele apărute și să ofere soluții de eficientizare.
3. Promovarea sistemului în școală și în comunitate și informarea elevilor
1. Încheierea de parteneriate cu instituțiile care se pot implica (ex. mass-media)
2. Susținerea unei conferințe de presă pentru lansarea programului
3. Realizarea unei campanii de promovare indoor/outdoor
4. Utilizarea diverselor metode de promovare: interviuri radio/TV, comunicate de presă, participări la emisiuni TV, postare pe site-ul școlii
5. Crearea unui Birou al mediatorilor” în interiorul unității de învățământ
- refuzul instituțiilor de a colabora;


- neprezentarea mass-mediei la conferința de lansare;
- fonduri insuficiente pentru realizarea campaniei de promovare;
- transmiterea de mesaje variate/neunitare despre program;


- inexistența unui spațiu disponibil;
- prezentarea posibililor parteneri a contribuției pe care o pot aduce, precum și a avantajelor (ex. publicitate);
- transmiterea- după conferința de presă- a unor informări unitare;
- identificarea de sponsori;


- stabilirea unui purtător de cuvânt care să transmită unitar toate mesajele externe și interne privind programul;
- identificarea unei soluții de tipul “Biroul mobil” (așezat în spații variate, săptămânal).
4. Monitorizarea și evaluarea eficienței sistemului
1. Raportări permanente
2. Ședințe de feedback
3. Chestionare, fișe de evaluare
4. Statistici privind numărul de cazuri mediate, elevi implicați etc.
- subiectivitate în evaluare.
- identificarea unei terțe persoane ca audit extern.



This entry was posted on joi, iunie 23, 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comentarii: